Met het Culturele Doelgroepenmodel kan je werken aan publiek en krijg je, bijvoorbeeld met een analyse, inzicht in welke Culturele Doelgroepen jouw organisatie al bereikt en welke (nog) niet. Op basis van zo'n analyse kun je gerichte beslissingen nemen over je huidige publieksprofiel:
- Behouden: Ben je tevreden met je huidige publiek en wil deze band versterken?
- Versterken: Zie je groeipotentie bij doelgroepen die je al enigszins bereikt, en wil je hen vaker verwelkomen (naast het behouden van je huidige publiek)?
- Verbreden: Wil je ook verbinding maken met nieuwe (andere) doelgroepen?
De keuzes maak je altijd in lijn met de missie, visie en identiteit van je organisatie.
Per Culturele Doelgroep: Keuzes maken
Welke Culturele Doelgroep(en) wil je behouden?
Werken aan betrokkenheid en loyaliteit
Kijk hiervoor naar de Culturele Doelgroepen die je al veel bereikt; dit zijn de groepen met een index cijfers boven de 120 (hoge vertegenwoordiging) in je publieksanalyse. Het zijn bezoekers die je organisatie kennen, al eerder geweest zijn, waarschijnlijk in je CRM staan en die zich aangesproken voelen door je aanbod.
Om Culturele Doelgroepen betrokken te houden:
- Zorg ervoor dat deze doelgroepen zich blijvend aangesproken voelen en terugkomen;
- Versterk hun betrokkenheid en stimuleer herhaalbezoek met relevante programmering, communicatie, e.d.;
- Bouw aan een sterke relatie door waardevolle ervaringen te bieden en een gevoel van community te creëren;
- En blijf in contact, benut feedback, bied exclusieve voordelen en blijf verrassen – binnen een herkenbare, eigen stijl.
Welke Culturele Doelgroep(en) wil je meer bereiken?
Je bereik vergroten binnen bestaande doelgroepen
Soms ligt publieksgroei niet in het aantrekken van volledig nieuwe doelgroepen, maar juist in het verdiepen binnen de groepen die je al bereikt. Dit betekent: meer publiek uit dezelfde Culturele Doelgroep. Je richt je dan op mensen die lijken op je huidige bezoekers maar jouw organisatie nog niet of weinig bezoeken. Kijk hiervoor naar de groepen die je al bereikt maar waar nog ruimte is voor groei. Dit betreft bijvoorbeeld de Culturele Doelgroepen met een index tussen de 80 en de 100. Een hogere index realiseren is voor deze groepen vaak een ‘logische en haalbare’ stap.
Onderzoek bijvoorbeeld:
- Waarom komen ze nog niet (vaker)?
- Zijn er barrières die we weg kunnen halen? Zoals onbekendheid of misvattingen over het aanbod.
- Wat hebben ze nodig om te komen?
Afhankelijk van de antwoorden kan je je zichtbaarheid vergroten en/of werken aan naamsbekendheid. Positioneer je aanbod duidelijk en wees aanwezig op plekken waar deze doelgroepen zich bevinden. Ook kan je je huidige publiek activeren. Zet ambassadeurs in, gebruik ‘plus 1’-acties (‘neem-mee’), vriendenvoordelen en gebruik retargeting en look-a-like audiences. Zo breid je het bereik op natuurlijke wijze uit.