;

Aan de slag als beleidsmaker

Bijvoorbeeld als gemeente, regio, provincie, fonds, etc
Kunsthal Refik Anadol Door Yvette De Wit (1)
Spring naar hoofdinhoud

Het Culturele Doelgroepenmodel is voor veel gemeentes, provincies, regio's een belangrijke tool om het collectieve cultuurbereik in kaart te brengen. Wie bereiken we gezamenlijk en wie (nog) niet? Zijn er verschillen tussen tussen musea en podia, tussen bepaalde wijken/gebieden of nieuwe en gevestigde instellingen? Dit soort informatie biedt inzicht en handvatten voor subsidieverstrekkers, fondsen en de overheid om cultuurbeleid te maken, te monitoren, bij te sturen en te evalueren. 

 

Door vele steden en gemeentes wordt het Culturele Doelgroepenmodel gebruikt. Bijvoorbeeld om inzichten en analyses over de lokale culturele sector te verkrijgen, of om de eigen culturele organisaties te ondersteunen. 

Analyses kunnen antwoord geven op onder andere overkoepelende vragen zoals:

  • Wat is het gezamenlijke bereik, bijvoorbeeld alle gesubsidieerde culturele organisaties in de stad of provincie?
  • Waar komen de bezoekers vandaan, is er een verschil tussen wijken?
  • Zit er verschil in nieuwkomers t.o.v. gevestigde instellingen in bereik?
  • Zijn er mogelijk verschillen in bereik tussen musea / festivals / podia?
  • Wat is het bereik van festivals in mijn gebied t.b.v. bijvoorbeeld het samenstellen van een evenementenkalender?
Waar kunnen we je het beste bij helpen? ​
  • Ik wil weten wat de verschillende mogelijkheden zijn

  • Ik wil inzicht in het totale publieksbereik van de culturele sector 

  • Ik wil als DMO hiermee aan de slag. Hoe pak ik dit aan?
  • Ik wil inzicht in welke Culturele Doelgroepen er aanwezig zijn binnen mijn gemeente/stad/regio/provincie

  • Ik wil graag culturele organisaties ondersteunen met dit model, hoe werkt dit? 

  • Ik wil graag weten wat het kost om ermee te werken 

 

Vragen? 

Neem contact op met ons of een van onze regiopartners.