;

Het Culturele Doelgroepenmodel in de praktijk

11 december 2025

10.00 - 11.00 (online)
Spring naar hoofdinhoud

Met het Culturele Doelgroepenmodel kunnen culturele organisaties hun (potentiële) publiek beter begrijpen en bereiken. Hoe meer je weet over je bezoekers, hoe gerichter je ze kunt vinden, verleiden en binden. Het model biedt inzicht en handvatten voor beleid op het gebied van programmering en communicatie, maar hoe werkt dit eigenlijk in de praktijk?

 

Tijdens onze online sessie op 11 december delen gastsprekers hun ervaringen met het model.

Zo geeft het TextielMuseum inzicht in hun aanpak voor het reguliere museumpubliek: op basis van het model zijn primaire doelgroepen gekozen, die de basis vormen voor persona’s en (digitale) klantreizen. Suzanne van Rooij, hoofd Marketing, Communicatie en Development, en Sandra van Dongen, marketingadviseur, nemen jullie mee in hun proces en reflecteren op de behaalde resultaten en de vervolgstappen.

 

Daarnaast deelt het Centraal Museum Utrecht hoe zij met behulp van het Culturele Doelgroepenmodel besloten zich te richten op een jongere doelgroep. Ze ontwikkelden eigen persona’s voor de Culturele Alleseters en Startende Cultuurspeurders, en koppelden deze aan hun tools om hun inzicht verder te verdiepen.

 

Na de presentaties is er volop ruimte voor vragen. Meld je via deze link aan om erbij te zijn.